• De vraag

    Deze maand komt de vraag van Liesbeth Leeuwenburgh.

    Waarom zie ik spoken in de bak wanneer ik aan het rijden ben?

  • Malene Nootenboom antwoordt:

    Vaak roepen we dat onze paarden spoken of bakkabouters zien in de bak als we aan het rijden zijn of wanneer we op wedstrijd zijn. Liesbeth geeft het heel correct weer. Ze zoekt het probleem bij zichz  elf. En dat is in veel gevallen ook de reden van de schrikreacties bij het paard.

    Angst is een belangrijke functie van ons lichaam. Angst zorgt namelijk voor lijfsbehoud. Het is een reactie van je lichaam om je te beschermen voor de dood. Tenminste, zo wil je lichaam jouw dat laten geloven. Als je ergens bang voor bent dan wil je er namelijk zo ver mogelijk vandaan blijven.

  • Denk even aan het volgende: je loopt in het bos met de hond en opeens zie je een groep wilde zwijnen op je af komen. Dan gebeurt er echt wel iets met je. Je hartslag gaat omhoog, je begint hoog en snel te ademen en er komt een stoot adrenaline in je bloed. Het bloed wordt uit je hoofd getrokken en gaat naar je spieren. Je moet namelijk niet denken maar iets doen, en daar heb je daadkracht voor nodig! Je lichaam komt in de opperste staat van paraatheid om de kans op overleven zo groot mogelijk te maken en ben je in staat tot dingen die je normaliter niet zou kunnen. In deze situatie is het heel duidelijk dat het wilde zwijn, het gevaar, de oorzaak is van de angst!

    Maar hoe kan het dan dat je ook angst ervaart waarom je die angst ook ervaart zonder dat er een wild zwijn aan te pas komt?

    Dat is het risico. Het daadwerkelijke gevaar is er niet, dat maakt je niet bang. Het risico dat het gevolg is van gevaar, dat jaagt je angst aan! Net zoals bij het wilde zwijn is het vooruitzicht om gewond te raken hetgene wat je echt bang maakt. Je bent dus in principe niet bang voor het wilde zwijn maar voor wat het wilde zwijn kan aanrichten. Maar dat gebeurt toch alleen in je fantasie, want ze komen pas net aanwandelen. Hetgeen wat je de stuipen op het lijf jaagt is er dus nog niet!

    Dat is al een belangrijk gegeven. Je ziet dus echt spoken wanneer je angst ervaart. Want het is er in werkelijkheid helemaal nog niet. Dat is dus ook enorm frustrerend! Want wat er niet is, kun je ook niet weghalen! Want wat is dan eigenlijk dat risico dat we denken te lopen?

  • Een hele belangrijke wetenschap is dat je geen probleem hebt met angst of het zien van ‘spoken’ als je weet dat je in staat bent om dat gevaar af te wenden of te beteugelen.

    Stel je voor dat je een taart hebt met kaarsjes. Je blaast die kaarsjes uit maar door de lucht die je blaast vliegt er een vonkje op een servet. Die servet vat vlam. Je pakt het glas frisdrank wat op tafel staat en gooit dat eroverheen. Opgelost. Geen gevaar, geen risico en dus geen angst meer. Maar wat als die servet opwaait richting de vitrage en die vliegen in de brand. Dan is de controle kwijt en je angstreflex is direct anders. De situatie voor de angst is dus leidend.

    Maar wat als er geen situatie is, maar dat je angst vertoond voor spoken die in de bak zijn terwijl je op je paard zit. De baan is de baan waar je altijd in rijdt. 

  • Het paard is jouw eigen paard waar je eigenlijk mee kan lezen en schrijven…..  Dat is afhankelijk van je referentiekader. Wat heb je eerder meegemaakt, welke situaties hebben je angst gebracht en heb je dat wel of niet op kunnen lossen?

    En daarnaast is ook nog eens iedereen uniek, vooral in zijn of haar beleving. Waar de een volledig op zijn gemak kan zijn, kan de ander in paniek raken. Het is maar hoe je het beleeft, dat maakt het verschil. Er zijn dus mensen die al bij een kleine bok van een paard in paniek raken maar ook mensen die pas in paniek raken als ze na een complete bokserie naast het paard hangen.

    Als je die angst eerder of later ervaart is er niks mis met je. Iedereen heeft zijn eigen beleving op basis van eerdere ervaringen. Die ervaringen hoef je nog niet eens zelf beleeft te hebben. Het zien en getuige zijn van een nare beleving bij iemand anders kan jou toch die angst bezorgen.

    Wat het nadeel is dat we om die angst kritiek hebben op ons zelf, we balen ervan. Met als gevolg dat we denken niet goed genoeg te zijn!

    Het ‘niet goed genoeg zijn’ is helaas nu net datgene wat de doorslag geeft bij gevaar, risico en de angst die dat op kan leveren! Wanneer je weet dat je in staat bent om een dergelijke situatie te beheersen kun je de angst beteugelen. Je voelt je namelijk veel zekerder en je hebt veel minder last van angst!

    Maar als jij iemand bent die zich niet goed genoeg vindt of jezelf misschien wel als minderwaardig ziet en onzeker ziet, dan heb je veel meer last van angst. Je acht jezelf niet in staat om dat gevaar te keren. Er is dus een relatie tussen hoe jij naar jezelf kijkt en hoe jij de omgeving en de mensen om je heen als veilig of niet veilig ervaart.

  • Kortom…… de oplossing is, heel kort door de bocht, vrij simpel. Je bent zelf de oorzaak van je angst! En dat maakt dat je er ook zelf iets aan kunt doen! De wetenschap dat datgene wat je angst aanjaagt in feite nog moet gebeuren geeft ruimte in je hoofd om te schakelen naar datgene wat je aan het doen bent en wat je wilt gaan doen. Je kunt je gedachten dus letterlijk veranderen!

    Bedenk eens dat je in de bak rijdt en ze hebben een andere deur opgehangen. Dat geeft een ander uitzicht en je paard zou daar wel eens op kunnen reageren! Je loopt aan de hand een rondje links en rechtsom langs de deur en er gebeurd niks. Je paard kijkt er eigenlijk niet naar. Wanneer je opstapt bedenkt je dat je paard het misschien niet opgevallen is en dat hij het zo wel zal zien en je er dan afgooit.

  • Maar je vliegt nog niet door de lucht. Je bent aan het rondstappen en drijft je paard met je been naar de hand toe en zorgt dat je een verende verbinding krijgt. Je bent dus nog steeds volledig veilig.

    Als je de gedachte aan rondspringen en schrikken van je paard en aan het vallen los kan laten, verdwijnt ook de angst of wordt dermate klein dat je nu zonder problemen de baan rond kan rijden!

    Het belangrijkste is natuurlijk dat je de angst onder controle gaat krijgen. Dat is logisch. Wanneer je geen angst meer voelt dan zijn direct alle problemen en belemmeringen in het rijden weg!

    Om te werken aan de oplossing is het weten hoe het werkt een grote kracht om te werken aan de oplossing!

    Kennis is macht: wanneer je weet hoe angst werkt dan kun je de angst ook je andere wang toekeren. Ga je angst te lijf met de wetenschap dat jij weet hoe het werkt. De angst zit tussen je oren en hoort daar niet thuis. Focus je op waar je mee bezig bent en ga dat verbeteren.

    Wanneer je begrijpt hoe iets werkt heeft het geen geheimen meer voor je en dus heeft het minder effect op je.

    Van oorzaak naar gevolg: als je de echte oorzaak weet van iets, is het makkelijker op te lossen! Als je weet waar je precies bang voor bent, bijvoorbeeld vallen, dan kun je de angst al beter beheersen. Stel jezelf eens de volgende vraag: Hoe komt het dat ik bang ben en die angst voel?

    Angst is iets wat zich afspeelt in je denken, waar vervolgens fysieke en emotionele reacties op komen. Het principe wat daar aan ten grondslag ligt is: gevaar-risico-angst.

    Er doet zich een situatie voor die jij als gevaarlijk interpreteert. Bijvoorbeeld een erg druk paard komt de bak in. Dat brengt een risico met zich mee: dat jouw paard mee gaat doen waardoor je kunt vallen en vooral hard kunt landen. Dat laatste doet het hem! Het vallen is niet het echte probleem, het neerkomen boezemt angst in. En direct brengt dit een heel proces in jou op gang waarbij je van alles voelt. Het is dus een denk proces dat wordt geleid door jouw overtuiging dat de kans groot is dat je gaat vallen en dat dat dus niet goed afloopt met je.

    Afhankelijk van wat jouw overtuigingen over wie je bent, wat je aan kunt en hoe je over jezelf denkt,  heb je wel of geen last van die angst: de een heeft die angst dus in dezelfde situatie wel en de ander heeft geen angst om keihard te vallen.

  • Een aantal punten om mee aan de slag te gaan:

    1. De oorzaak van je angst ligt niet buiten je maar IN je; dat betekent dat je er wel iets aan kunt doen, want het is echt alleen van JOU. Sterker nog: Jij bent de ENIGE die daar iets aan kunt doen.

    2. Angst is gebaseerd op een illusie; je hebt een overtuiging die de basis vormt  voor een denkproces. Verander je de overtuiging dan verander je ook dat denkproces en zal je anders reageren. Maar hoe dan ook is het een verhaal in je hoofd en het is niet de werkelijkheid. Het is altijd gebaseerd op ervaringen uit het verleden.

    3. Verban de illusie en ‘prik’ zo je angst door; dat is makkelijker gezegd dan gedaan zal je zeggen. Maar als het al tien keer goed gegaan is met het rijden met dat andere drukke paard, dan kun je wel stellen dat je de angst kunt verbannen!

    4. Je bent goed zoals je bent; het (onbewuste) idee dat je niet goed genoeg bent is de grootste onwaarheid. Je bent veel groter en machtiger dan je nu denkt te zijn. Je kunt  alles aan wat op je pad komt! Vanuit die wetenschap kun je voor een andere reactie kiezen. Jij hebt namelijk alles te vertellen over je INTERNE DENKPROCES!

  • Aanmelden of meer informatie?

  • Verstuur