fbpx
  • Vraag van de maand januari 2019

    Deze maand komt de vraag van Debbie Wolfs:

    Wanneer ik aan het trainen ben kan ik mijn handen wel ontspannen en meegaan in de beweging. Zodra ik de proef mag beginnen verkrampen mijn handen en ga ik veel te veel vast houden. Hoe kan ik dat los gaan laten?

  • Malene Nootenboom antwoordt:

    Het aanspannen van je handen (en andere delen van je lichaam) hebben onbewust te maken met een stuk spanning. Op het moment dat je iets voor elkaar wilt krijgen maak je automatisch je spieren wat strakker. Tenzij je probeert te slapen natuurlijk. Denk maar eens dat je nu op de bank zit en dit stuk zit te lezen en de volgende handeling die je gaat doen is de koffiemok van tafel pakken. Zelfs voor die kleine handeling span je al spieren aan.

    In zo’n proef komt er ook nog wat mentale spanning doen. Je wilt het goed doen en laten zien wat je thuis ook voor elkaar krijgt. Door je gedrevenheid span je onbewust ook weer allerlei spieren aan. Door die spierspanningen verwar je het paard. Het paard komt daar óf op terug óf hij gaat in de vluchtmodus en piept elke keer onder je vandaan.

    Wanneer je paard terug komt merk je dat direct. Je gaat harder werken om het paard naar voren te krijgen. Hiervoor heb je meer kracht nodig en dat uit zich weer in het (teveel) aanspannen van spieren.

    Wanneer je paard in de vluchtmodus gaat wil je het afremmen. Je spant daarvoor je spieren aan en voordat je het in de gaten hebt probeer je als mens een paard van dik 600 kilo tegen te houden met alle spierkracht die je in je hebt.

  • Beiden zorgen voor strakheid bij paard en ruiter. Het paard probeert onder de druk uit te komen en de ruiter durft niet meer los te laten.

    Er zijn veel onderzoeken gedaan naar stress factoren en lichaamsaanspanningen. Zo is er ontdekt dat  je emoties en je lijf veel sterker verbonden zijn dan je denkt. Zo zijn er bepaalde verbindingen die lichamelijk gekoppeld zijn aan stress en spanning. Gespannen wenkbrauwen zijn bijvoorbeeld gekoppeld aan teleurstellingen en strakke kaken zijn gekoppeld met stress en (in)spanning.

  • Als je dit bericht zit te lezen ben je er vast even voor gaan zitten. Maar controleer jezelf toch eens even…… ben je echt ontspannen of zit je nu met je schouders te knijpen? Of je handen? Of voel je spanning in je nekwervel?

    Dat is dus echt niet raar wanneer je een druk leven hebt! De druk die we eigenlijk allemaal ervaren maakt dat dit gejaagd zijn, een effect heeft op ons lichaam. En niet alleen op ons hoofd maar juist het hele lijf wordt aangevallen door die stress. Fysieke tekenen in de vorm van lichamelijke klachten laten zien wat je (onbewust) voelt, daar komt het zo’n beetje op neer.

    Tijdens een van de vele onderzoeken naar stress en spanning was de belangrijkste conclusie:

    “Een gevoel dat ontstaat in ons hoofd of ons lijf, vertaalt zich in chemische verbindingen die ergens vrijkomen. Organen, weefsel, huid, spieren en klieren: ze hebben allemaal eiwit-receptoren en hebben toegang tot en de mogelijkheid om emotionele informatie op te slaan.”

    Met andere woorden: Je spieren kunnen emoties opslaan. Maar wat betekent dat?

    Dit houdt in dat emotioneel geheugen wordt opgeslagen in verschillende plekken in je lijf, niet alleen in je hoofd. Emoties die onderdrukt worden of onbewust zijn worden letterlijk opgeslagen in het lichaam. Het zijn echte emoties die het lichaam wil uitdrukken, zodat ze opgelost kunnen worden.

    Je lichaam probeert je dus een seintje te geven. Het is een natuurlijke manier om het onbewuste bewust te maken. Maar dan moet je de tekenen uiteraard wel herkennen – om ze te kunnen ontcijferen en de balans te herstellen.

    En dat is natuurlijk het belangrijkste in dit verhaal. Hoe kun je ervoor zorgen dat je terug kunt naar die ontspanning!

    Een aantal tips om mee aan de slag te gaan:

  • Lichaamshouding verbeteren

    Probeer je lichaamshouding zo correct mogelijk te houden. Zowel in je zitten en lopen als tijdens het rijden. Wanneer je een verkeerde houding hebt, zo blijktuit onderzoek, neemt het stresshormoon cortisol, al toe. Zo blijkt dat als je 5 minuten in een uitgezakte houding zit of staat, dat al genoeg kan zijn om meer stress te produceren. Door de stress stijgt de spierspanning weer wat resulteert in een vicieuze cirkel van stress en aanspanning van spieren.

  • Stress komt voort uit het gevoel om de controle te verliezen. De juiste lichaamshouding kan het gevoel van controle terugbrengen en zo de stress verminderen.

    Wanneer je een gevoel van stress voelt opkomen kun je de volgende houding aannemen om de stress te overwinnen:

    Rol je schouders naar achteren en trek je schouders naar beneden. Druk je schouderbladen tegen elkaar en laat dit rustig los terwijl je uitademt.

    Richt je borst en voorhoofd richting de zon, adem een aantal keer diep in en uit. Houd je adem een paar seconden vast.

    Plaats je voeten stevig op de grond, je voeten onder je heupen en duw je voeten goed de grond in.

    Laat je armen relaxed naast je lichaam hangen, zwaai wat heen en weer en gooi je schouders los.

    Probeer ook rechtop te zitten en recht te lopen. Naast het verminderen van stress zal hierdoor ook je zelfvertrouwen toenemen. Hoe meer je rechtop loopt hoe zelfverzekerder je jezelf zult voelen.

    Warmte

    Het verminderen van spierspanning kan op een aantal manieren. Wanneer je zorgt voor een goede warming up (dus voor jezelf en niet voor je paard) kun je veel makkelijker die goede houding trainen.  Voordat je vertrekt zorgen dat je zelf goed warm bent scheelt ook een hoop. Een warm bad of een warme douche kan helpen al is dat wat lastig te realiseren als je op concours gaat. Door de warmte op je lichaam zal de bloedsomloop toenemen en hierdoor ruimte bieden voor een snel herstel van eventuele verkramping of irritaties. 

    Professionele hulp

    Wanneer de spierspanning heel heftig is kan het moeilijk zijn om dit zelf op te lossen. In dit geval is het verstandig om een professional te bezoeken. Fysiotherapie en chiropraxie kan tot prima resultaten leiden en zijn de meest voor de hand liggende therapievormen. Daarnaast kan begeleiding van een mental coach helpen om je op andere zaken te focussen. Je traint jezelf dan om de focus te leggen op waar je mee bezig bent. Door het omdenken krijgt de stress geen ruimte.

    Medicatie

    Tot slot….wanneer de spierspanning zeer extreem is en het niet lukt om deze ‘los’ te laten met bovenstaande methoden is een laatste mogelijkheid het gebruik van medicatie. Zelf ben ik er absoluut geen voorstander van omdat je de symptomen onderdrukt en dus niet leert om ermee om te gaan.

    Het soepel houden van je spieren is dus heel belangrijk in combinatie met het focussen op je lichaamshouding en hetgeen waar je mee bezig bent. Probeer dus de oorzaak van de stress te vinden en probeer dit om te zetten in een stukje actiedenken. Zo leer je de controle terug krijgen en te blijven rijden in het hier en nu!

  • Blijf op de hoogte

    Ontvang nieuwe blogs, kortingsacties en andere inspirerende berichten

    Verstuur

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten