fbpx
  • Vraag van de maand april 2019

    Deze maand komt de vraag van Diana Saaman

    Een wedstrijdvraag..... Het geijkte schouwspel: op wedstrijd, zodra ik de ring echt maar 1 stap inkomt, neemt mijn paard het van mij over. Ze schiet echt achter de teugel en is niet meer bereikbaar voor hulpen. Ik ga denk ik te passief rijden, waardoor zij in die hyperflexie schiet. Terecht word ik daar flink op afgestraft door jury. Valt mij soms nog mee dat ik de proef uitrijd. Afgelopen zaterdag startte ik M2 en echt het losrijden ging goed. Maar proef niet. Ik overweeg zelfs te stoppen met wedstrijden omdat ik niet weet hoe ik die hyperflexie moet oplossen en ben ook bang dat dit nu aangeleerd gedrag is bij mijn paard. Ik heb mijn paard thuis staan en rijd vrijwel altijd alleen. In de club les ervaar ik ook vaak spanning waardoor mijn paard of onder mij uit loopt of soms te diep. Is gewoon een reactie van haar op mijn spanning. Ik vergeet te rijden denk ik als ik gespannen ben.  Jammer dat je zo ver weg zit, anders kwam ik een paar lessen bij je nemen!!!

    Mijn vraag is: wat te doen als mijn paard in een hyperflexie schiet in de proef? Welke hulpen moet ik geven of welke juist niet?

  • Malene Nootenboom antwoordt:

    Het beantwoorden van deze vraag heeft  me iets meer tijd gekost dan anders. Hyperflexie is namelijk een beladen onderwerp. Dit gaat dan met name om de afgedwongen hyperflexie. Ik heb gekozen om niet te ver in te gaan op de hyperflexie zoals deze niet bedoeld is maar ik heb het puur over het paard dat de houding zelf opzoekt om zichzelf te onttrekken aan bepaalde hulpen of door spanning. In dat geval is er maar één oplossing en dat is met je been naar de hand toerijden. Ik zal het nog verder uitleggen.

    Om fijn met je paard te kunnen rijden is er een verbinding nodig tussen de mond van het paard en de ruiterhand. Deze verbinding zorgt ervoor dat er aanspanning ontstaat in het lichaam. De (al dan niet opgewekte) voorwaartse drang van de achterhand zorgt dat de energie door het lichaam stroomt en via het nek- en kaakgewricht weer terug komt naar de hand.

  • Dit is nodig om je paard op de juiste wijze te kinnen trainen zodat de spieren ontwikkelen en het paard op die manier sterker, verender en soepeler kan lopen. Wanneer het paard in een nette houding loopt wil dat niet altijd zeggen dat het paard ook daadwerkelijk ‘aan het bit’ is.

    De focus moet dus vooral liggen in de voorwaartse drang vanuit het achterbeen. 

  • Een paard moet actief van achteren naar voren bewegen om het bit aan te kunnen nemen en om de hand van de ruiter te kunnen volgen. Een paard wat niet actief is kan niet naar de hand toelopen. Dan is er geen sprake van verbinding en kan er geen aanspanning ontstaan in het lichaam. De aanspanning moet ontspannen om verbeteringen in het lichaam van het paard te trainen.

    Ik heb een aantal oefeningen om thuis mee aan de slag te gaan en een tip om dat ook tijdens het rijden van proeven op te lossen.

    Als eerste is dus het van achteren naar voren rijden. JE moet reactie op je been krijgen waardoor het paard naar de hand blijft lopen.

    Wanneer je paard vervolgens zwaar op de hand wordt kun je overgangen gaan rijden. Let erop dat je goed toestaat in de hand en de hand dan ook af en toe eens toe te steken om te controleren of je paard de hand al wil volgen.

    Als je paard dan toch achter de teugel blijft kruipen is het zaak om echt goed naar voren te rijden. Net zo lang en voorwaarts tot je paard de verbinding met de hand aan neemt. Wees dan zacht en verend in de hand zodat je paard ervaart dat het geen nare ervaring is.

    Als je paard door het voorwaarts rijden tegen de hand komt, rij dan ook goed naar voren waarbij je vanuit een zachte en verende hand weerstand biedt. Ga veel voltes en slangevoltes rijden zodat het paard de schouders, boeg en onderhals moet ontspannen (door het buigen)

  • Het paard zal hierdoor weer makkelijker de hals laten vallen. Daar moet je dan weer opletten dat het paard niet opnieuw de hyperflexie opzoekt.

    Door hyperflexie ontstaat bij het paard meer stress. Niet alleen de afgedwongen hyperflexie zorgt hiervoor maar ook de zelf verkozen houding van het paard. Door het oprollen is gebleken dat het stresshormoon cortisol aangemaakt wordt. Wanneer je dit tijdens je training of tijdens de proef kunt voorkomen is dat natuurlijk een hele goede zaak.

    Train je paard dan ook thuis zoals je ook op wedstrijd wilt kunnen rijden. Natuurlijk niet elke dag, maar zoek de momenten op waarbij je paard zich op gaat rollen. Ga met de genoemde oefeningen aan de slag zodat jij en je paard er handigheid in krijgen om de fout te herstellen.

    Oefen ook thuis je proeven waarbij je continue blijft spelen met tempowisseling. Het moet haast onzichtbaar schakelen worden. Voor de hoek iets terug en in de hoek 

  • weer iets aanvullen, aan het begin van de oefening iets terug en na de inzet weer iets toerijden. Als dit thuis onder controle is kun je dit ook tijdens de proeven uitvoeren. Je bent door het continue onzichtbaar schakelen constant bezig om je paard naar de hand te rijden. Hierdoor voorkom je het lostikken en de hyperflexie en de stress die daardoor ontstaat!

  • Blijf op de hoogte

    Ontvang nieuwe blogs, kortingsacties en andere inspirerende berichten

    Verstuur

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten