• De vraag:

    Van Janine Boudens kreeg ik de volgende vrraag:

    Ik rij sinds kort in de subtop daarbij moet de proef uit het hoofd gereedmaken worden.
    Ik kan de proef helemaal uit mijn hoofd. Thuis op de bank, in bed en te paard kan ik zo de proef opnoemen en (virtueel) rijden.
    Zodra ik echter in de ring ben merk ik dat ik regelmatig back outs heb. Heb ik geen idee wat ik moet doen . Helemaal als de ring “andersom” als thuis staat. Ik ben niet super nerveus. Mijn paard is niet kijkerig. Wel wat terug houdend.

    Ik wil fijn de proef kunnen rijden zonder me af te vragen wat ik moet doen. Wat Kan ik daar aan doen?

  • Malene Nootenboom antwoordt:

    Je noemt eigenlijk een paar punten op in je email waarvan je de blackouts tijdens het ‘uit het hoofd rijden’ de belangrijkste is. Daarnaast benoem je de rijbaan die andersom staat dan thuis en dat je paard wat terughoudend is. In de meeste gevallen hebben deze strubbelingen met elkaar te maken.

    Eerst even naar de blackout. Want een black-out zorgt ervoor dat alle informatie die je hebt opgeslagen in je langetermijngeheugen tijdelijk niet toegankelijk is.

    Om een blackout nog iets meer te verduidelijken heb ik het volgende voorbeeld. Stel dat je iets wil vertellen over de zanger van dat hele leuke liedje. De naam ligt op het puntje van je tong maar je komt er echt niet op. Krampachtig probeer je de juiste naam in je geheugen te vinden maar je komt er niet op. Dan besluit je om een kop thee te gaan zetten en de naam te laten voor wat het was. Wanneer je de waterkoker aanzet komt de naam opeens je hoofd binnen wandelen en ben je weer helemaal scherp.

    Let vooral op het woord ‘krampachtig’ want dat zorgt er vaak voor dat het niet lukt.

    Naast de blackout schreef je dat je paard wat terughoudend is. Ik herken dat zeker want ik heb zelf ook twee paarden die eigenlijk net een zetje extra nodig hebben om te moeten blijven lopen. In de proef wil je het uiteraard allemaal goed laten zien en de lichamelijke reactie om ‘het beter te doen’ is verkrampen. Tijdens de proef ga je onbewust met je bovenbenen en/of knieĆ«n knijpen waardoor je je paard, in tegenstelling tot wat je doel eigenlijk is, afremt.

    Ook hier komt weer het woord ‘kramp’ naar voren wat ervoor zorgt dat de voorwaartse drang net wat verdwijnt.

    Een aantal tips om ermee aan de slag te gaan:

    1. Spoor de aanleiding op van je blackout; je geeft aan niet bijzonder nerveus te zijn maar wellicht wil je wel laten zien dat je alles goed beheerst? Ga eens op een kruk zitten zoals je op een paard zit als je aan het rijden bent. En ga dan eens zitten zoals je op je paard zit als je de ring binnen rijdt? In bijna alle gevallen gaan ruiters meer rechtop zitten en maken ze zich nog langer in de benen. Hierdoor span je bepaalde spieren aan die je normaal gesproken niet aanspant. Als je thuis je proef visualiseert zonder deze spierspanning kan het zijn dat de spierspanning ervoor zorgt dat je hoofd teveel bezig is met aanspannen en je een blackout krijgt op je proef.
    2. Blijf niet hangen als het even kwijt is; vaak gaan we panieken in ons hoofd omdat we het even niet weten. Juist op dat moment maak je verkeerde beslissingen en rij je verkeerd. Probeer door te ademen en luister naar je gevoel. Je hebt de proef al zo vaak gereden, in de training en in je hoofd, dat je het geleerde niet echt helemaal kwijt kan zijn. Het tekenen van de lijnen kan hierin ook helpen. Je zet je pen of potlood op papier en je haalt deze niet meer van het papier af. Zodoende weet je lichamelijk de lijnen ook en niet alleen je hoofd.
    3. Rij thuis je proef ook eens andersom in de baan. Maak van de A en C en van de B een E. Op die manier focus je nog meer op de vloeiende lijnen dan op moet ik naar links of naar rechts. Maak er een soort vloeiende dans van in de hoofd die je in je proef kan blijven uitvoeren.

    Wanneer je van tevoren al weet dat het eventueel mis kan gaan zorgt dat voor extra spanning bij jezelf. En logisch, je stelt deze vraag niet voor niks. Spanning in je hoofd zorg ook weer voor spanning in je lichaam en dan zit je weer in de cirkel waar je niet uit komt.

    Probeer dus te vertrouwen op je eigen kennis van de vloeiende lijnen die je rijdt terwijl jij in je hoofd de focus legt op het ritme en de ontspannen aanspanning bij jezelf. Wees bezig met de afwerking en je gevoel in plaats van het lijntje waar je overheen moet rijden. Let erop dat je rijdt voor wat je waard bent en het niet bewust of onbewust ‘krampachtig’ beter wil doen dan thuis.

    Nog een tip om voorgoed af te rekenen met het getwijfel aan de lijnen: Schrijf op een post-it: Ik weet de lijnen uit mijn hoofd en richt me op …. (je doel voor de betreffende proef)

    Hang dat overal op  zodat je het regelmatig ziet. Op deze manier geef je je eigen brein een zetje in de goede richting en overtuig je jezelf over jouw doel en laat je je brein weten dat je overtuigd bent van de lijnen.

    Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips en wens je veel succes met het trainen om dit anders te gaan benaderen.

  • Blijf op de hoogte

    Elke maand een nieuwe video, een nieuwe vraag-van-de-maand en de aanbieding van de maand!!!

    Verstuur