• De druk van het presteren

    Het wordt weer zomer. De outdoor concoursen lonken weer en door het mooie weer heb je ook veel meer zin op te trainen en op wedstrijd te gaan. Waar we niet heel bewust mee bezig zijn is dat we vaak vergeten dat presteren wel heel lastig kan zijn, zeker wanneer er een bepaalde druk op je schouders ligt. Soms leg je die druk bij jezelf op maar het kan ook voorkomen dat die druk veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld de eigenaren van een paard, je stalgenoten of soms zelfs je ouders. Wat is dat nou precies, die druk? En waarom worden onze prestaties door die druk beïnvloed?

  • In de psychologie zijn er ontelbaar veel onderzoeken gedaan naar dit fenomeen. Zo bleek uit een onderzoek uit 1898 (toen al!) dat we beter presteren wanneer we met anderen zijn dan dat we alleen zijn. Wanneer kinderen tegen elkaar moesten fietsen gingen ze een stuk harder dan wanneer ze alleen fietsen.

     Ook werd er toen al ontdekt dat men beter presteert wanneer er iemand bij is die je steunt dan wanneer er iemand bij is die je juist verbaal afbreekt. Er werd aan kinderen gevraagd om een vislijn op een hengel te rollen. De ene keer werden ze aangemoedigd en was de opdracht zo gepiept, de andere keer werden ze uitgescholden en uitgelachen en werd de prestatie alleen maar minder.

  • Uit een ander onderzoek kwam naar voren dat prestaties onder druk ook anders zijn wanneer de prestatie makkelijk is of moeilijk is. Het effect van de aanwezigen is bij een eenvoudige prestatie een stuk minder dan wanneer er sprake is van een moeilijke prestatie.

    Wanneer een hoogspringer met een persoonlijk record van 2.34 meter een sprong moet maken over 1.80 meter en de omstanders jouwen hem uit, kan hij toch makkelijk een foutloze sprong maken want de atleet is er van overtuigd dat dit een makkelijke opgave is.

    Wanneer deze zelfde hoogspringer over een sprong van 2.30 moet wordt het al lastiger. De atleet is hier minder zelfverzekerd over omdat hij dit slechts enkele keren gehaald heeft. Wanneer het publiek dan ook nog tegen hem is zal hij vrijwel zeker falen omdat de druk te groot wordt waardoor de prestatie afneemt.

     

  • Wanneer deze zelfde hoogspringen over de sprong vaan 1.80 moet en aangemoedigd wordt, zal hij eroverheen vliegen als een vogel. Als de sprong weer op 2.30 komt te staan bij aanmoediging kan het moeilijker worden bij aanmoediging omdat de atleet zich minder goed kan concentreren door de opwinding die om hem heen ontstaat. Om die reden vragen ze vaak of het publiek in een ritme wil applaudisseren. Hierdoor kan de focus terugkomen.

    Hoe komt het nou dat we moeilijkere taken slechter doen met anderen erbij?

    Vanuit de onderzoeken heb ik drie verklaringen gevonden:

    1.  De aanwezigheid van anderen kan ons scherper maken omdat de handelingen van die anderen lastig te voorspellen zijn. Er is een kans dat we op ze moeten reageren. Dit zorgt ervoor dat we waakzaam zijn en daarmee en daardoor gespannen raken.
    2. We kunnen ook gespannen raken omdat anderen ons kunnen beoordelen en we in hun aanwezigheid de lat nog hoger leggen of geacht worden de lat boven je eigen niveau te leggen. Dit zorgt dan weer voor de bijbehorende stress. Hierbij gaat het dus puur om de zorg dat anderen ons kunnen beoordelen.
    3. De derde verklaring wijst erop dat alles wat ons van iets afleid ons gespannen maakt. We kunnen ons nou eenmaal moeilijk focussen op meer dan één ding tegelijk. Denk bijvoorbeeld aan het losrijden voor een proef terwijl er iemand langs de kant naar een andere ruiter aanwijzingen staat te schreeuwen. Hierdoor kun je de focus kwijt raken en zelf geïrriteerd raken.
  • Om echt goed te kunnen presteren is het dus erg belangrijk dat je de taken volledig beheerst die je moet gaan uitvoeren. Je moet vooraf weten dat de onderdelen die je in de proef tegenkomt voor jou en je paard geen probleem meer zijn. Wanneer er bijvoorbeeld een onderdeel is wat je niet goed beheerst en het komt eraan dan zal je altijd wat gespannen raken want je wilt het toch op dat moment juist wel goed doen.

    Wil je toch starten? Leg je er dan bij neer dat dat betreffende onderdeel een onvoldoende wordt en focus op de oefeningen die erna komen. Je hebt dan maar op één onderdeel een misser.

  • Verder moet je dus zorgen dat je mensen om je heen verzameld die je steunen en opbouwend begeleiden. Stalgenoten die je afbranden en jou de focus laten leggen op onderdelen die nog niet goed gaan, die reacties geven die denigrerend zijn en je zelfvertrouwen beschadigen moet je niet in de buurt willen hebben. Probeer daar fysiek maar ook emotioneel afstand van te nemen. Neem mensen mee die echt begrijpen wat het is om paard te rijden. Die het zelf ook gedaan hebben en die interesse hebben in het paard, de sport en het welzijn in combinatie met de wijze waarom de mens – jij dus- de sport beheerst en beoefend.

    Mensen die jou gaan vergelijken met anderen, mensen die je een negatief gevoel geven, mensen die meer bezig zijn met hun eigen ik, mensen die mee willen om er bij te kunnen zijn, mensen die je uitschelden omdat je prestatie niet is wat zij ervan verwachten en mensen die dreigen het paard weg te doen omdat je de beker niet meeneemt zijn allemaal mensen die je kunt missen als kiespijn. Dit zijn mensen die voor zichzelf de lat hoog hebben liggen en van anderen ook eisen dat ze een dergelijke hoogte bereiken. Deze mensen vergeten alleen dat ze er zelf ook jaren keihard  voor hebben moeten werken om ergens te komen en dat het niet voor iedereen werkt om de spreekwoordelijke zweep er maar even overheen te halen.

  • Laten we er met zijn allen voor zorgen dat we als ruiters alleen de prettige mensen mee gaan nemen op concours en dat we als groom of toeschouwers onze eigen frustraties thuis laten en degene die we begeleiden tot steun kunnen zijn. Ook voor ouders is dat een belangrijke boodschap. Het presteren van een kind gaat vele malen makkelijker en beter wanneer er positief op gereageerd wordt, hoe slecht de prestatie ook was. De prestatie zal enkel afnemen wanneer de ouders op een teleurgestelde manier of soms zelfs kwade manier naar het kind toe reageren. Dit veroorzaakt faalangst en negatieve associatie met het presteren wat ook in de verdere toekomst van het kind gevolgen kan hebben.

    Op naar een positief opbouwend, leerzaam en gemoedelijke zomerseizoen! Veel succes!

     

  • Deel dit bericht via social media

  • Reacties

  • Aanmelden of meer informatie?

  • Verstuur